Vi tilbyder en række ydelser inden for det boligsociale område bredt set. Det betyder, at vi på forskellig vis kan understøtte arbejdet med og bidrage positivt til jeres boligorganisations målsætning og strategi, så det er både økonomisk og socialt bæredygtigt for afdelinger såvel som organisation.
Ydelserne deler sig i to områder: Beboerrådgivningen og boligsocial rådgivning (konsulentstøtte).
Beboerrådgivningen
Beboerrådgivningen er to sammenhængende ydelser i én, som støtter op om beboernes trivsel i form af økonomisk og social rådgivning og indsats. Den består af ’Hjælp til huslejen’ og ’Bekymret for en beboer’:
Hjælp til huslejen er økonomisk rådgivning til de beboere, som har svært ved at få økonomien til at hænge sammen eller er kommet bagud med huslejen.
Beboerrådgivningen er gratis, uvildig og fortrolig for beboeren, når boligorganisationen er tilmeldt ordningen. Rådgivningen er med til at forhindre, at en beboer bliver sat ud af sin bolig med store omkostninger for den enkelte boligafdeling og organisationen til følge. Vi håndterer alle restancer individuelt og får tilrettelagt tilbagebetaling af forfalden husleje og meget mere.
Bekymret for en beboer er social rådgivning til beboere, naboer, bestyrelsesmedlemmer, drift mv. for beboere, som fx har sociale udfordringer, er ramt af sygdom eller ikke kan tage vare på sig selv. Rådgivningen har til formål at hjælpe og aflaste servicecentret og driftens personale ved at håndtere sociale beboersager, hvor der er bekymring for beboeren eller lejemålet.
Har boligorganisationen købt ind på Beboerrådgivningen, varetager vi også dialogen med kommunen i beboersager, udarbejder effektmålinger, sikrer funktionens udbredelse og sikrer dokumentation i arbejdet.
Andre ydelser
Derudover tilbyder vi at bistå med boligsocial rådgivning til en afdeling, en enkelt sag eller hele organisationen. Det kan være analyse, der kobler data om beboersammensætning med udfordringer i drift eller økonomi, det kan være udfordringer med vedligeholdelse, misligholdelse, trivsel, samarbejdet med kommune, støtte til udlejningsaftaler osv.
I den boligsociale rådgivning varetager vi også arbejdet med udarbejdelse af boligsociale helhedsplaner, udviklingstiltag, brugerundersøgelser, boligsocial indsats i bestemte afdelinger, processer med beboere og seniorboligfællesskabsprocesser, ligesom vi kan være behjælpelige med fondsansøgninger.