En ny postaftale, der træder i kraft fra 1. januar 2017, betyder, at udlejere i Danmark kan havne i et stort post-kaos.
Postaftalen, som er indgået af et bredt flertal i folketinget, betyder nemlig, at A-brevet og dag-til-dag leveringen ophæves. Derfor kan boligadministrationer som Domea.dk få svært ved at leve op til almenlejeloven. Men problemerne kan løses let, hvis udlejere og boligadministrationer får adgang til e-boks. Det siger Thomas Holluf Nielsen, adm. direktør i Domea.dk.
Domea.dk er en non-profit almen bygge- og boligadministration, som består af almene boligorganisationer over hele Danmark, der tilsammen ejer 55.000 almene lejeboliger, og som arbejder for at give beboerne mest mulig service for pengene.
I forvejen bruges der mange ressourcer på at sende huslejeopkrævninger, rykkere og øvrig post ud til beboerne, som de ligeså godt kunne få elektronisk - men loven forhindrer det.
Her er rykkerbreve for manglende huslejebetaling et godt eksempel. I dag begrænser almenlejeloven, at brevet kan sendes digitalt. I praksis betyder det, at udlejere er nødt til at sende brevene med A-post og som anbefalet, hvis man vil have fuld sikkerhed for, at brevet er kommet frem til lejer. Men den nye postaftale vil ophæve A-brevet, hvilket gør det umuligt at leve op til kravene.
Digital post giver god sikkerhed
I nogle tilfælde kan Domea.dk og lejeren aftale, at kommunikationen kan foregå digitalt – men ikke altid.
- Siden den 1. januar 2004 har det været muligt at gøre brug af digital kommunikation i en række tilfælde, hvor den almene lejelovgivning ellers førhen har stillet et ubetinget krav om skriftlighed mellem lejer og udlejer. Dette kræver blot, at lejer og udlejer indgår en aftale om, at der kan kommunikeres digitalt, siger Henrik Meden, boligadvokat i Domea.dk.
Brug af digital kommunikation kan medføre betydelige administrative besparelser og giver samtidig en god sikkerhed for, at fx et vigtigt brev er kommet frem til enten lejer eller udlejer til tiden.
- Men almenlejeloven lægger en begrænsning for, hvilken type af breve der kan sendes digitalt mellem lejer og udlejer, selv om der er indgået en aftale om, at kommunikationen skal ske digitalt, siger Henrik Meden.
Det drejer sig bl.a. om breve, der angår ophævelse af lejemål og påkravsskrivelser som følge af manglende betaling af husleje.
- Det er nogle af de breve, der er mest indgribende i et lejeforhold. Derfor undrer det også, at sådanne breve ikke med den nuværende lovgivning kan sendes digitalt, så både lejer og udlejer har sikkerhed for, at sådanne helt særlige breve når frem, siger Henrik Meden.