Icon / ae andet arrow-down arrow-down arrow-down beboermappen Boligsøgning bytte-fremleje photograph checkmark document domea_ae dropdown_arrow Forbrug handbog husleje-forbrug hvad-almenbolig klage LinkedIn location login mail opsigelse phone Print reparationer-forbedringer search share_facebook share_linkedin share_mail share_twitter Svar på tilbud Twitter sog-bolig svar-lejetilbud websupport midtdanmark syddanmark sjaelland hovedstaden nordjylland

Forestil dig, at man opfandt en robotplæneklipper, som er så intelligent, at man kan sende den af sted om morgenen, og så kommer den selv hjem om aftenen, efter den har slået alle de græsarealer, man har programmeret den til. Imens kan du nå alt det andet, som du før i tiden ikke kunne nå, fordi du var i gang med at slå græs.
 
Det scenarie behøver ikke længere at være en illusion – for virksomheden Sidis Engineering ApS fra Sønderborg har nemlig opfundet en robot med præcis de egenskaber.

Maden brændte på

Egentlig er den skabt til at slå græsset på golfbanen om natten, mens golfspillerne sover. Så slipper de for at blive forstyrret af græsslåning i dag- og aftentimerne og kan koncentrere sig om spillet. Men græs er jo græs, så hvorfor ikke bruge robotten andre steder – som fx i driften af almene boligselskaber?
 
Idéen opstod tilfældigt en aften, da Per Lønborg Andersen stod derhjemme og var i gang med aftensmaden. Per er regionskonsulent i Domea.dk, region vest. TV2 Syd havde et indslag om selvsamme robot, som straks fangede hans opmærksomhed.
 
- Jeg skal da ikke udelukke, at jeg kom til at brænde aftensmaden på, fordi min interesse pludselig var et helt andet sted, men skidt med det, siger han.

Positivt indtryk

Efterfølgende kom Per i kontakt med virksomheden fra Sønderborg for at undersøge, om robotplæneklipperen kunne åbne for nogle helt nye perspektiver i driften af de grønne arealer, og siden er det gået slag i slag.
 
Præsentationen har efterladt et særdels positivt indtryk. Ikke blot hos Per Lønborg Andersen, men også hos flere af driftslederne. En af dem er Allan Bak Christensen, som er driftsleder hos Servicecenter Haderslev.
 
- De har skabt en førerløs plæneklipper med nogle af de bedste komponenter på markedet. Den gør det mindst ligeså godt som vores nuværende seks plæneklippere, siger Allan Bak Christensen.

Napper let en fodboldbane

Når robotten har kørt en bestemt rute én gang, vil den huske den. Det vil sige, at det blot kræver en nøgle og ét tryk på startknappen at slå græsset i ’hjemmevante’ omgivelser. Derudover har den noget power, som EL-robotplæneklipperne til 25.000 kroner ikke har.

De små EL-robotter er velegnede til små arealer. Den diseldrevne kører derimod uafbrudt i halvandet døgn og fungerer bedst på større arealer.
 
- Den napper let en fodboldbane i timen, siger Per.

Her kan du se den super intelligente robotplæneklipper i aktion. Men hold godt øje, for den er hurtig. Video: Per Lønborg.

Stor besparelse

Og store arealer. Dem har de mange af i Haderslev. Det er også derfor, at Allan er lun på tanken. Han øjner et stort potentiale i den nye teknologi og de muligheder, som robotten umiddelbart åbner op for.
 
- Som vi ser verden lige nu, og med den viden, vi har om robotten pt., vil det formentlig betyde, at vi kan reducere antallet af vores nuværende redskabsbærere fra seks maskiner til slet ingen på sigt, siger han.

Deles om udgiften

Derfor er det heller ikke økonomien i anskaffelsen af verdens første sikkerhedsgodkendte diseldrevne robotplæneklipper, der holder ham tilbage. Heller ikke, selv om den koster 900.000 kroner fra ny.
 
Men han mener, at finansieringen må kunne laves smartere. Fx som et leasing-samarbejde, hvor flere deles om udgiften. Det kunne være sammen med golfklubben, andre boligselskaber eller kommunen.

Vil drøfte muligheder

Per Lønborg Andersen er enig i Allans betragtninger:
 
- Hvis man tænker det i et større perspektiv, og alle gjorde det her, ville vi stå med et problem, for så havde vi pludselig 3.000 redskabsbærere for meget i Danmark, siger han.
 
Servicecenter Haderslev står for driften i 15 afdelinger i Haderslev. Allan Bak Christensen skal mødes med Sidis Engineering inden længe, hvor de vil drøfte mulighederne.
 
- Robotten ser spændende ud, og den har bestemt nogle kvaliteter, men vi foretager os under alle omstændigheder ikke noget, før mulighederne og økonomien er drøftet med bestyrelserne, fastslår Jan Bojsen, kundechef i Servicecenter Haderslev.

'First mover'

- Jeg kan sagtens forestille mig, at vi bliver ’first mover’ på det her, siger Allan Bak Christensen.
 
- På sigt kan man måske endda sætte den til at klippe hæk, feje sne, skære kanter og salte. Kun fantasien sætter grænser, supplerer Per Lønborg.
 
Det kræver to dages efteruddannelse for at kunne betjene robotten, der bl.a. finder vej via GPS. Hvis den fx møder et kloakdæksel, løfter den selv skæret og kører hen over det, og hvis en person eller et dyr løber ud foran den, bremser den selv.