Pengene kan gøre en forskel
Selvom Allis er glad for besparelsen, ændrer den ikke det store på hendes hverdag, men hun er meget bevidst om, at det kan den gøre for andre.
– Huslejenedsættelsen betyder ikke så meget for mig – jo, jeg kan da spare lidt mere op. Men jeg har altid været udearbejdende og har haft en vis indtægt, så det, at jeg skal betale lidt mindre i husleje, gør ikke så stor en forskel. Men jeg kunne forestille mig, at det gør en stor forskel for dem herude, som har førtidspension, eller som er på kontanthjælp, siger Allis Marie Jensen.
Huslejenedsættelsen på de ca. 5.000 kroner gælder specifikt for Allis Marie Jensens bolig. Hvor meget de enkelte boliger er faldet i husleje i kroner og øre, afhænger af, hvilken afdeling man bor i, for nedsættelsen er forskellig fra afdeling til afdeling. Dog har alle beboere fået en lavere husleje.
Flere penge i lommen fra april
Selvom Allis allerede betaler betydeligt mindre om måneden, så er hun ikke færdig med at få sat huslejen ned. For Tønder Boligselskab bliver ved med at kæmpe for en lavere husleje, og det betyder, at beboerne fra den 1. april næste år endnu en gang kan nyde godt af at have flere penge i lommen, når regningerne er betalt.
Der falder huslejen nemlig omkring 2-6 procent i Tønder Boligselskabs afdelinger, alt efter hvilken afdeling man bor i. Det betyder, at hvis du bor i en 4-værelsers lejlighed i afdelingen Klostervej, kommer du fra næste år til at falde i husleje fra 4.441 kr. til 4.191 kr. om måneden – altså 250 kr. om måneden og 3.000 kr. om året.
Det vækker glæde hos Erik Lønne Gottfredsen, som er regionsdirektør i Region Vest.
– Vi er meget tilfredse med resultatet af Tønder Boligselskabs arbejde for at bringe huslejen ned. Det er noget, der gør en forskel for beboerne, og som sikrer, at de har råd til at bo alment mange år endnu, siger han.
Samme gode service
Når et boligselskab eller en afdeling sætter huslejen ned, kræver det ofte en ændring i, hvordan driften fungerer. Hos Tønder Boligselskab har en nedsættelse af huslejen kunnet lade sig gøre ved at benytte robotplæneklippere, ved at beboerne selv kører deres affaldscontainere ud til vejen og ved at lægge otte afdelinger sammen til én.
Især sammenlægningen batter noget på bundlinjen, for der sparer Tønder Boligselskab både på administration, renovation og revision. Men det betyder ikke, at beboerne sammen med en lavere husleje også kan se frem til en forringelse af den service, de modtager fra det lokale servicecenter.
For effektivisering betyder, at de samme opgaver skal udføres i samme kvalitet – de skal bare udføres på en måde, som gør dem mindre tidskrævende og billigere at udføre.
– Vi bibeholder en god service over for lejerne, så vi er konkurrencedygtige med de andre boligselskaber i byen. Hos os tager det kun et par dage at få ordnet en dryppende vandhane, mens det godt kan tage flere uger andre steder, siger forkvinden for Tønder-Rømø Byhuse Allis Marie Jensen.