Fra den ene dag til den anden slog verden en kolbøtte – og ikke alle danskere landede på fødderne igen. Coronakrisen løb med jobbet, kunderne i butikken, eller opgaverne stoppede med at komme ind. Og køleskabet skal stadig fyldes, børnehaven betales – og det samme skal huslejen. Men hvordan?
For selvom vi så småt er i gang med at genåbne samfundet og vende tilbage til hverdagen, er der mange danskere, som ikke har et job at komme tilbage til, eller stadig er sendt hjem uden løn.
Nogle af dem, der pludselig er ramt på økonomien, bor alment. Der er fx taxachaufføren, som er blevet opsagt og ikke kan betale husleje i april, og kæresteparret, der er gået ned i løn og nu ikke har råd til indskuddet til deres fælles, nye bolig. Der er værtshuset, som ingen kunder har og derfor ingen penge i kassen, og yogacentret ditto.
Fælles for beboerne her er, at de har kontaktet Domea.dk’s rådgivningsteam. Og alle er de hjulpet videre.
Det fortæller Katja Lindblad, chef for bæredygtige indsatser i Domea.dk. Hun står i spidsen for teamet, som sidder klar til at rådgive de lejere, der er ramt på økonomien som følge af coronakrisen. Teamet i øvrigt består af socialrådgivere med stor rådgivningserfaring inden for hverdagsøkonomi o. lign.
- Der kom noget uforudset, som ingen kan gøre for. Og både vi og boligselskaberne er kun interesserede i, at alle kommer så godt igennem den her periode som muligt. Vi spænder derfor et sikkerhedsnet ud under både beboere og erhvervsdrivende og giver en hjælpende hånd til dem, der står i en midlertidig kattepine, fordi de har mistet hele eller dele af deres indtægt pga. coronakrisen, siger Katja Lindblad og fortæller, at både taxachaufføren, det unge par og værtshus- og yogacenter-ejeren er godt videre.
Hvordan hjælper vi?
Hjælpen, som rådgivningsteamet yder, tager udgangspunkt i den enkelte. Nogle har brug for hjælp til at lægge et budget, andre har brug for et overblik over, hvilke muligheder han/hun har for økonomisk hjælp, brug for hjælp til at kontakte kommunen, for en afdragsordning i en kort periode eller noget helt sjette.
- Både dagpengesystem og hjælpepakker kan være en jungle at navigere i. Vi har godt styr på reglerne og kan hjælpe beboere og erhvervsdrivende til at finde hoved og hale i det hele. Der kan også være nogle, der har brug for hjælp, indtil de kan få dagpenge eller anden økonomisk støtte fra staten, og så finder vi en løsning på det, siger Katja Lindblad.