TV2 Øst har bragt flere historier om utilfredse beboere hos vores kunder på Sydsjælland. Sagerne har omhandlet flere forskellige boligafdelinger i bl.a. Næstved, Stubbekøbing, Nykøbing Falster og Ringsted. Og kritikken har gået på alt fra punkterede termovinduer, skjolder på køkkenborde og tilstoppede luftfiltre til mere alvorlige anklager om beboere som må leve med fugtskader og skimmelsvamp.
I samtlige omtaler har den lokale afdeling af LLO (Lejernes Landsorganisation) i Nykøbing Falster været ude aktivt at kritisere den måde, de lokale servicecentre har ageret på. Og her er der ikke blevet lagt fingre imellem. I den seneste omtale hævder den lokale LLO-afdeling, at ”beboerne ikke bliver taget alvorligt”, når de henvender sig til servicecenteret, og at ”tingene bevidst bliver trukket i langdrag”.
Ikke et billede vi kan genkende
I Domea.dk er vi ærgerlige over den lokale kritik. Ikke mindst fordi vi ikke kan genkende det billede, som LLO forsøger at tegne. Faktisk er vi af den opfattelse, at medarbejderne på servicecentre rundt om i landet gør en stor og vedholdende indsats for at undersøge og afhjælpe de problemer, der kan opstå hos beboerne. Det handler både om at rådgive, men også at undersøge og udbedre skader, når de opstår.
Vi er ikke fejlfri, men hverken Domea.dk eller vores kunder, de lokale, almene boligselskaber, har nogen som helst interesse i at forhale henvendelser fra beboerne. Og da slet ikke, hvis det handler om mistanke om alvorlige problemer med fugt eller skimmelsvamp – for det er hverken godt for beboere eller bygninger, hvis en skade får lov at udvikle sig, så det er noget, der er stor opmærksomhed på.