I Domea.dk har vi fokus på bæredygtighed. Det handler ikke kun om ressourceforbrug, CO2 og grøn omstilling, men i lige så høj grad om social bæredygtighed. Her drejer det sig om at skabe et samfund i balance ved at fokusere på menneskers liv, adfærd og velbefindende. Hvordan gør man så det, når man administrerer almene boliger?
I foråret 2020 tog Domea.dk sammen med sine kunder initiativ til at sætte ind med hjælp og rådgivning til lejere, der blev ramt af corona-krisens konsekvenser. Mange mistede deres job eller kom på andre måder i økonomisk klemme, da landet lukkede ned. Det gav problemer med huslejebetalingerne, og for at afbøde udsættelser og personlige tragedier blev der etableret en social og økonomisk rådgivning, hvor beboere i klemme kunne søge råd og vejledning.
Den ordning blev så stor en succes, at den nu er blevet gjort permanent som et tilbud til alle Domea.dk’s boligorganisationer – også på et tidspunkt, hvor corona er ved at slippe sit tag i landet.
Rådgivningen har til huse i Domea.dk’s landscenter i Høje-Taastrup. Her sidder to erfarne socialrådgivere klar. Det er dem, der skal tage sig af beboernes henvendelser, når det gælder enten rod i pengesagerne, eller når en beboer fx bliver bekymret for en nabo. De to er Pi Louise Palander og Sara Ishøj Langkjær, der begge bærer titlen 'boligsocial rådgiver'.
Efterspurgt nyt tiltag
- Vi er jo først lige startet med det permanente rådgivningsteam. Men der er allerede en hel del henvendelser, og vi er i fuld gang med at tage os af de spørgsmål og sager, der kommer ind, fortæller Pi Louise Palander, der ligesom Sara Ishøj Langkjær er uddannet socialrådgiver og har stor erfaring fra det kommunale system.
Med andre ord: De kender begge reglerne og ved, hvordan sagsbehandlere arbejder, og hvor der er hjælp at hente.