Icon / ae andet arrow-down arrow-down arrow-down beboermappen Boligsøgning bytte-fremleje photograph checkmark document domea_ae dropdown_arrow Forbrug handbog husleje-forbrug hvad-almenbolig klage LinkedIn location login mail opsigelse phone Print reparationer-forbedringer search share_facebook share_linkedin share_mail share_twitter Svar på tilbud Twitter sog-bolig svar-lejetilbud websupport midtdanmark syddanmark sjaelland hovedstaden nordjylland

Der er fart på priserne i samfundet – og der er fart på i Beboerrådgivningen i Domea.dk. I takt med at det bliver dyrere at handle ind, dyrere at varme hjemmet op, dyrere at have lys i lampen, dyrere i stort set alle henseender, bliver flere og flere beboere så pressede på at få økonomi og hverdag til at hænge sammen, at de har svært ved at se, hvordan de skal betale huslejen. Heldigvis er der mange, der rækker ud.

Socialrådgiverne i Domea.dk’s beboerrådgivning får dette efterår langt flere henvendelser end tidligere. Og på trods af det stærkt stigende antal opkald og mails får de fleste beboere den hjælp, de skal bruge for at blive boende og komme videre.

- Det lykkes i mere end 9 ud af 10 tilfælde at finde en løsning og undgå udsættelser, fortæller Katja Lindblad-Clausen, der er chef for bæredygtige indsatser i Domea.dk.

Teamet i Beboerrådgivningen hjælper bl.a. beboerne med at lægge et budget, skabe overblik og prioritere, søge om tilskud og generelt bistå med økonomisk rådgivning målrettet den enkelte og den specifikke situation, vedkommende står i.

Alvorlig udvikling

Det er mange forskellige grupper af beboere, der mærker krisen så hårdt, at det munder ud i rykkere for huslejebetaling og risiko for udsættelse.

- Der er flere, der mister overblikket og kommer bagud med betalingerne for første gang – også beboere i arbejde. Vi ser en tendens til, at flere har behov for en mindre – og billigere – bolig, vi ser flere afdragsordninger, der misligholdes, og vi oplever beboere forsvinde fra deres bolig i nattens mulm og mørke. Det er nyt, og det er en alvorlig udvikling, siger Katja Lindblad-Clausen, der fortæller, at der blev sendt 71 pct. flere rykkere på huslejer, der ikke blev betalt til tiden, ud i oktober i år sammenlignet med oktober sidste år.

Øget fokus

Den økonomiske rådgivning af beboere i Domea.dk-regi blev etableret under den første bølge af corona i foråret 2020, hvor mange blev fyret eller sat ned i tid. Siden har ordningen udviklet sig til Beboerrådgivningen, og behovet er ikke blevet mindre i den aktuelle situation med skyhøj inflation og stigende energipriser.

- Vi oplever stor interesse fra vores kunder, fra medierne og omverdenen, der er nysgerrige på den hjælp, vi kan tilbyde – og vi ligger vandret for at følge med. Fordi situationen er så alvorlig for mange, tager hver enkelt henvendelse også længere tid. Når rådighedsbeløbet skrumper i en grad, som det gør for mange i øjeblikket, skal et budget efterprøves flere gange, der skal måske søges tilskud i flere tilfælde, og der kan være ekstra håndtag, der skal drejes på, siger Katja Lindblad-Clausen, som oplever en stor taknemmelighed fra beboere, når de modtager hjælpen.

- Det er på én gang et hjerteskærende og et enormt meningsfuldt sted at sidde hos os i Beboerrådgivningen. Det er mennesker i krise, der henvender sig, og vores fornemmeste opgave er at forsøge at hjælpe dem ud af den. Når vi så oplever beboernes glæde over ikke kun de konkrete løsninger, men også over at blive hørt og forstået, så går man glad og stolt hjem fra arbejde.