Icon / ae andet arrow-down arrow-down arrow-down beboermappen Boligsøgning bytte-fremleje photograph checkmark document domea_ae dropdown_arrow Forbrug handbog husleje-forbrug hvad-almenbolig klage LinkedIn location login mail opsigelse phone Print reparationer-forbedringer search share_facebook share_linkedin share_mail share_twitter Svar på tilbud Twitter sog-bolig svar-lejetilbud websupport midtdanmark syddanmark sjaelland hovedstaden nordjylland

- Det bliver en dag med mange vigtige ting på dagsordenen – og som altid skal vi helt ind i maskinrummet sammen. Vi skal både præsenteres for det politiske overblik på brancheniveau, og vi skal dykke ned i, hvordan det går med den omstilling af virksomheden, vi er i fuld gang med, indledte bestyrelsesformand Poul Rasmussen året Formandskonference i Middelfart, inden han spillede bolden videre til direktionen.

Fra scenen gav administrerende direktør Thomas Holluf Nielsen først en status på kerneforretningen, for som han sagde, vi må aldrig lade udvikling fylde mere, end at vi fortsat også har ressourcerne til at levere på de kritiske leverancer, for det er jo også det, I har valgt os til.

At udviklingen af Domea.dk fylder, kunne ingen af de tilstedeværende dog være i tvivl om.

- Lige nu er vi i gang med en meget stor omstilling af vores virksomhed. Det er nu ’Det individuelle fællesskab’, I så længe har efterspurgt, for alvor bliver en realitet. Og det kræver, at vi prioriterer og lægger kræfter i to store igangværende indsatser – nemlig overgangen til nye fleksible samarbejdsaftaler og arbejdet med bedre digital understøttelse, som vedrører både servicecentre og landscenter.

Møder om fleksible samarbejdsaftaler i hele landet

Der er i øjeblikket godt med damp på kedlerne, når det gælder udrulningen af de fleksible samarbejdsaftaler. De er nemlig fundamentet for en forretningsmodel, som kan rumme både boligorganisationer, der ønsker, at Domea.dk tager det fulde forretningsføreransvar – og dem, som ønsker at tage dele af forretningsføreransvaret selv.

Dette efterår mødes Domea.dk derfor med samtlige kunder i hele landet og tager hul på dialogen om boligorganisationens individuelle ønsker og behov samt om roller og ansvar i samarbejdet.

- Og uanset hvilken aftale, man ender med at indgå, er vi i Domea.dk vores kunders vigtigste samarbejdspartner, og vores opgave er at hjælpe jer med at blive og være lige præcis de boligorganisationer, I ønsker. Det er det, som er succeskriteriet her, forklarede Thomas Holluf Nielsen.

At nå derhen kan godt kræve en del møder og dialog – men det er også vigtigt at prioritere, fortalte Niels Peter Ellegaard, formand for Domea Faaborg-Midtfyn Ældre Boligselskab, og Tage Majgaard formand for Boligselskabet Domea Egtved, som begge har været igennem processen og deltaget i møderne.

De kunne fra scenen fortælle, at drøftelserne både har været vigtige i forhold til at afstemme forventninger med Domea.dk, men faktisk også i forhold til at få taget hul på nogle vigtige drøftelser internt i bestyrelserne om, hvad det er for en boligorganisation, man ønsker at være. Og hvilken understøttelse det så kræver.

Fleksibilitet kræver digital understøttelse

De fleksible samarbejdsaftaler skal kunne understøttes digitalt. Og dét arbejde går på to ben, fortalte Lars Holmbjerg, direktør for koncernøkonomi og forretningsudvikling: Det ene drejer sig om at udskifte og udvikle bedre digitale løsninger i servicecentrene, så medarbejderne altid har adgang til de rette værktøjer, hvilket vi allerede er godt i gang med.

Til at illustrere, hvad der pt arbejdes med i forhold til servicecentrene, viste direktør Lars Holmbjerg denne lille film, der kort beskriver det.

Derudover har vi også taget hul på arbejdet med at finde en ny og bedre digital administrationsløsning, som erstatning for Bolig4, der udfases.

Lige nu afventer vi således resultatet af et igangværende udbud, som skal sikre, at vi får den helt rigtige, fremtidssikrede løsning, som kan understøtte den fleksibilitet, som er selve omdrejningspunktet i vores måde at levere administration og rådgivning til vores kunder på, fortalte Lars Holmbjerg.

Mens der allerede er fundet finansiering til etablering af den digitale understøttelse af servicecentrene, udestår finansieringen af den kommende digitale administrationsløsning.

Og Thomas Holluf Nielsen lagde ikke fingrene i mellem – den slags er ikke billigt. Men er nødvendigt – og alternativerne ville sandsynligvis være endnu dyrere.

- Jeg vil gå så langt som til at sige, at det er en forudsætning for, at vi kan lave – og have – den fleksibilitet, vi ønsker. Uden de rette digitale værktøjer kan vi simpelthen ikke håndtere den virkelighed, hvor kunderne vælger forskellige løsninger, så vi skal finde en måde, hvor vi kan finansiere den omstilling i fællesskab, pointerede Thomas Holluf Nielsen.

På den baggrund præsenterede han den økonomiske ramme for en kommende digital administrationsløsning, hvilket der var opbakning til blandt deltagerne. I den forbindelse var der også en god dialog i salen om, hvad der yderligere er behov for af fremadrettede digitale prioriteringer.

Den politiske scene for de almene boliger

Som Poul Rasmussen fremhævede i sin velkomst, havde deltagerne i år haft mulighed for at byde ind med, hvad de syntes, dagen skulle handle om. Og det var tydeligt i tilbagemeldingerne, at noget af det, der fylder en del, er henholdsvis de økonomiske rammebetingelser, der gør det svært at bygge alment i de store byer – og omvendt de udlejningsproblemer, vi oplever andre steder landet.

Til at sætte lys og perspektiver på det tog direktøren fra BL, Bent Madsen, deltagerne med helt op i helikopteren og gav et politisk overblik over de udfordringer og muligheder, branchen står over for generelt. Og fortalte om, hvordan BL arbejder for, at en kommende boligaftale tager livtag med de problemer, der er rundt om i landet, når det gælder fx byggeri og tomgang.

Renovering er altid bedre for klimaet – og ofte også økonomien

Et andet tema, deltagerne gerne ville tale om, var, hvilke tendenser ser vi i byggeriet, og hvordan vi bedst samarbejder, når vi bygger.

Abelone Køster fra COWI kom derfor og fortalte om resultaterne af en ny stor Realdania-undersøgelse, som understreger vigtigheden af, og ikke mindst den bæredygtige gevinst ved at tænke vedligehold, renovering og transformation af vores eksisterende bygninger.

Og hun besvarede formandens indledende spørgsmål om, hvorvidt det ALTID er mere bæredygtigt at renovere med et soleklart og entydigt ja! Og i mange tilfælde kan det endda også betale sig, når man kigger på totaløkonomien, kunne hun fortælle.

At vi altid bør overveje renovering, når det er muligt, kunne Villy Brejning, formand for Domea København, tale med om. Han kunne fra scenen fortælle om en byggesag i København, som er gået fra at være en nedrivningssag til (forhåbentlig snart) at blive en renoveringssag, idet bestyrelsen i boligorganisationen med nye beregninger i hånden, håber at kunne redde Amagers ældste højhus fra bulldozerne og skabe 240 attraktive ungdomsboliger i den gamle bygning. Om det lykkes, må tiden vise. Men viljen er til stede, kunne Villy fortælle.

Signe Sønderskov, direktør for Byggeri og byudvikling, fulgte op på temaet ved at fortælle , hvordan vores egen byggeafdeling arbejder aktivt med henholdsvis samarbejde med kunder og rådgivere og med skiftet til et større fokus på renoveringsopgaver.

Derudover præsenterede hun også kort formænd- og næstformændene for de grundlæggende principper i en justeret samarbejdsaftale for byggeforretningsførelse, som dog først ligger fast efter bestyrelsens behandling til december.

Hele dagen blev rundet af med et livligt gruppearbejde, hvor alle bød ind med gode forslag og kommentarer til, hvordan vi sammen kan understøtte og sikre et godt samarbejde om byggesagerne – både når projekterne kører problemfrit, og når der en gang imellem er bump på vejen, som der jo ofte kan være i større byggesager.