En undren over en frokost en kold vinterdag har betydet, at Servicecenter København netop har indledt den sidste forårsmåned i 2024 med tre nye aftaler på sine håndværksydelser.
Over de næste fire år er der kun ét sted, personalet skal henvende sig, når de skal bestille en tømrer, ét sted, når de skal have fat i en vvs’er, og ét sted, når der er brug for at få en elektriker ud. Og det er uanset, hvilken af de 18 afdelinger i Domea København, som Servicecenter København drifter og servicerer, de skal løse en opgave hos – og uanset hvilken medarbejder der bestiller. På samme måde vil det være de tre samme firmaer, der vil have kontakt til beboerne, når først opgaven skal løses.
Og hvad kommer der så ud af det?
En besparelse på op mod to millioner kroner over de næste fire år – og en bedre service til beboerne.
Det er prognosen og forventningen til de nye aftaler, fortæller kundechef i Servicecenter København, Michael Hjorthøj, som var manden, der undrede sig over, at deres håndværkere var så dyre. I samråd med organisationsbestyrelsen besluttede han at kigge håndværksydelserne igennem. Tømrer-, vvs- og elektrikerarbejderne er tre store poster på budgettet, så hvorfor ikke konkurrenceudsætte dem?
- Det har været en spændende og lærerig proces – fra den første idé til vi nu står her med tre gennemarbejdede aftaler. Det nytter ikke noget, at vi bliver dovne og bare gør, som vi plejer, fordi det er nemt og bekvemt – for det koster. Vi er på beboernes side og skal levere den bedste service til den bedste pris. Og processen har vist, at man godt kan få håndværkere til at flytte sig. De vil også gerne gøre sig attraktive over for os, fortæller Michael Hjorthøj.
Og faktisk er det endt med, at to ud af de tre nye aftaler er indgået med firmaer, som Servicecenter København i forvejen brugte – på tømrer- og elektriker-området – til priser og faste aftaler, der var bedre end før. På vvs-området er valget faldet på en helt ny samarbejdspartner.