Icon / ae andet arrow-down arrow-down arrow-down beboermappen Boligsøgning bytte-fremleje photograph checkmark document domea_ae dropdown_arrow Forbrug handbog husleje-forbrug hvad-almenbolig klage LinkedIn location login mail opsigelse phone Print reparationer-forbedringer search share_facebook share_linkedin share_mail share_twitter Svar på tilbud Twitter sog-bolig svar-lejetilbud websupport midtdanmark syddanmark sjaelland hovedstaden nordjylland

I Domea.dk er vi – som en direkte udløber af vores virksomhedsstrategi ’Det individuelle fællesskab’ – godt i gang med at omlægge vores forretningsmodel.

Som et grundlæggende og helt afgørende led i den proces indfører vi nu det, vi kalder ’Fleksible samarbejdsaftaler’. De nye samarbejdsaftaler betyder, at vores kunder får mulighed for at tilpasse deres samarbejde med os, så det passer til deres individuelle ønsker og behov.

Det forberedende arbejde har været i gang længe, og allerede på sidste års formandskonference præsenterede ledelsen i Domea.dk de første anslag til det nye ydelseskatalog og samarbejdsmodeller, som danner selve grundlaget for de kommende aftaler.

Og for at markere, at vi nu går i gang med den konkrete overgang til de nye samarbejdsaftaler, var samtlige formænd og næstformænd inviteret til et fælles onlinemøde torsdag den 15. august.

- Vi har set frem til denne dag, for nu er vi klar til at rulle vores nye forretningsmodel ud i hele landet. En forretningsmodel, som tager afsæt i jeres boligorganisation og jeres individuelle ønsker, behov og ambitioner for jeres boligorganisation, sagde administrerende direktør Thomas Holluf Nielsen, da han bød de mange kunder og ledende medarbejdere, som deltog i mødet, velkommen.

Han fortalte, at overgangen vil ske i en løbende proces med flere trin:

- Det, der skal ske dette efterår, er, at vi kommer rundt og taler med hver enkelt kunde om roller og ansvar i samarbejdet, da det er et vigtigt element i forhold til at vælge den samarbejdsmodel, I ønsker. Og det er step ét. I forlængelse af det laver vi så selve konverteringen over i det nye aftaleformat. Det vil ske inden årets udgang. Og herefter vil vi i løbet af 2025-26 tilpasse samarbejdsaftalen sammen med de kunder, der ønsker det. Det vil altså sige, at det først er efter nytår, at vi dykker ned i selve ydelseskataloget. Og faktisk er det først fra 2027, at de nye fleksible samarbejdsaftaler vil være endeligt implementeret, fortalte han.

Grunden til, at overgangen vil ske i flere trin, er, som Thomas forklarede, opgavens omfang, og at der skal være ro på økonomien for de kunder, hvor den nye prismodel vil betyde en prisstigning. For at sikre det vil prisjusteringer for dem, der stiger, nemlig først træde i kraft i januar 2027. For de kunder, som vil opleve en prisreduktion efter konverteringen af deres nuværende engagement, vil den nye pris træde i kraft i januar 2026.

Fleksibilitet på flere parametre

På mødet fortalte direktør for koncernøkonomi og forretningsudvikling Lars Holmbjerg bl.a., at selve formålet med de nye samarbejdsaftaler er at skabe mere plads til individuelle valg, så den enkelte boligorganisation får dét, de hver især har brug for for at komme godt i mål.

- Vi skal være en attraktiv samarbejdspartner og rådgiver for jer, og det kræver, at vi kan indgå mere fleksible samarbejdsaftaler med langt mere valgfrihed for den enkelte kunde. Den fleksibilitet i samarbejdet, vi nu tilbyder, favner meget bredt – det vil sige både på rolle- og ansvarsfordeling, hvilke specifikke ydelser man vælger, og også hvordan vi samarbejder. Og så er priserne også mere fleksible, kan man sige – for som kunde skal man kun betale for de ressourcer, man trækker, hverken mere eller mindre. Det er et sundt princip, sagde Lars Holmbjerg.

Roller og ansvar

Regionsdirektør Uffe Andreasen fortalte, at en af opgaverne dette efterår er at få formaliseret samarbejdet mellem os og vores kunder. For der må ikke være tvivl om de aftalte rolle- og ansvarsfordelinger i samarbejdet.  

- Organisationsbestyrelsen har ledelsesansvaret for mål, ressourcer og den strategiske retning. Det gælder uanset, om bestyrelsen vælger egen daglig ledelse eller vælger, at Domea.dk tager den, forklarede Uffe Andreasen og fortsatte:

- Men alt efter, om bestyrelsen vælger, at Domea.dk skal varetage forretningsførelsen fuldt eller opdelt, følger forskellige roller og ansvar. Og det er supervigtigt, at vi får afstemt det, inden vi laver selve konverteringen. For vi kan kun lave en samarbejdsaftale, der matcher bestyrelsens reelle ønsker og behov, hvis vi har en klar forventningsafstemning omkring roller og ansvar.

Uffe Andreasen sluttede af med at pointere, at uanset hvilken aftale vi indgår – om kunderne vælger, at vi tager det fulde forretningsføreransvar, eller om man vælger at tage dele af det selv – så er vi vores kunders samarbejdspartner. Og vores ambition og opgave er at hjælpe dem med at blive og være de boligorganisationer, de ønsker.