Her kan du læse om boligsikring, hvem der kan søge det, og hvordan du selv kan foretage en foreløbig boligstøtteberegning. Du kan søge om boligsikring, hvis du bor i lejebolig med eget køkken.
Husstandsindkomst
Husstandens samlede indkomster, omfatter både ansøgerens indkomst og andre husstandsmedlemmers indkomst.
Andre medlemmer er eksempelvis ægtefælle/ samlever, hjemmeboende børn og andre, der har ophold i lejligheden uden at være logerende.
Du kan som hovedregel få bevilget boligsikring fra den efterfølgende første efter at kommunen har modtaget din ansøgning.
Søger du boligsikring i forbindelse med, at du flytter til en ny bolig, kan boligsikring bevilges fra indflytningsdagen, hvis din ansøgning modtages inden 1 måned fra indflytningsdagen.
For at overholde tidsfrister kan du godt sende dit ansøgningsskema, selvom du mangler nogle oplysninger. Du skal blot skrive på ansøgningen, at bilag og supplerende oplysninger eftersendes.
Ansøgningen skal indsendes til boligsikringsrådgiverne i ServiceCentret.
Ændringer i husstandens forhold kan medføre bortfald eller nedsættelse af boligsikringen, og skal derfor altid omgående oplyses til boligsikringsrådgiverne.
Du kan foretage en vejledende beregning af boligsikring til højre på siden.
Hvem er omfattet?
Lejere, stærkt bevægelseshæmmede og modtagere af døgnhjæp kan søge boligsikring.
Pensionister kan søge boligydelse/boligsikring hos deres pensionsrådgiver, se linket til Boligydelse i højre side.
Oplysningspligt
Det er vigtigt, at du læser om din oplysningspligt, læs mere herom i linket til højre.
Ansøg om boligsikring
I ansøgningen skal vedlæges:
Lejekontrakt, lønsedler m.v. for alle i husstanden fra 1. januar og til dato for ansøgning.
Hvilket materiale kan du få?
Du kan selv via linket til højre foretage en vejledende beregning af din boligstøtte. Endvidere kan du også sende en digital ansøgning. Når din digitale ansøgning er sendt, kan du holde øje med, hvordan det går med den.
Hvad er vores arbejdsgang i forbindelse med behandlingen?
Vores ekspeditionstid er normalt højst 8 dage, hvor vi indberetter til Kommunedata. Har vi indberettet senest den 10. i måneden, udskriver Kommunedata brev til den 1. i den følgende måned.
Hvor og hvornår kan du henvende dig?
Har du behov for flere oplysninger eller mere rådgivning, kan du henvende dig til boligsikringsmedarbejderne i ServiceCentret.
BorgerService
Solrød Center 1,
2680 Solrød Strand
Tlf. 56182050
Fax. 56182020
Du har mulighed for at klage
Hvis du er utilfreds med afgørelsen, kan du klage til Det Sociale Nævn, inden 4 uger efter du har modtaget afgørelsen.
Klagen kan ske mundtligt eller skriftligt.
En eventuel klage skal sendes eller afleveres til den afdeling i Greve Kommune, der har truffet afgørelsen. Hvis vi efter genbehandling ikke ændrer afgørelsen, sender vi din klage videre til Det Sociale Nævn i Statsforvaltningen Sjælland, Dronningensgade 30, 4800 Nykøbing F, telefon nr. 72 56 76 00, sammen med sagens akter.
Det vil lette sagsbehandlingen, hvis du så udførligt som muligt oplyser, hvorfor du er utilfreds med afgørelsen.